Milyen egy Szuperkupa
futam? |
2002-ben néhány lelkes
veteránrajongó úgy gondolta, itt az ideje, Magyarországon is
el kell indulnia a nyugaton oly népszerű átlagtartó
versenyeknek.
Mitől volt más ez a fajta verseny a
korábban megszokott jó hangulatú találkozóknál, könnyed
versenyeknél? A verseny minden részletének a
professzionalitást kellett sugároznia, az időtervtől és a
szabályoktól eltérni nem lehetett, pontos útvonalleírás
szerint, percre pontos etapidőkkel kellett haladnia
mindenkinek az előre meghatározott rajtidejében. A verseny
közbeni feladatok nem megmosolyogtató mutatványok és
tesztlapok voltak, hanem egyszerű szlalomok két fotocella
között, ahol csak pontosan kellett menni, és tartani
századmásodpercre az időket. A verseny megjelenése, a
résztvevők elhelyezése és a díjak minősége is ötcsillagos volt,
és most már állíthatjuk, a versenyek mai sikerét látva,
tényleg elindult a folyamat, amit az ötletadók és a főszervező
megálmodtak. |
|
| |
A Szuperkupa futamai, a manapság terjedő
szóhasználattal 1/100-as rally-k a német Sollzeit Rally, vagy az
angol Regularity Rally megfelelői, bár itt van némi átfedés az olyan
átlagtartó versenyekkel, ahol az egész útvonalra kötelező átlagot
írnak elő.
Mindennek az alapja a KRESZ betartása; a résztvevő
autók többnyire 1989 előtt gyártott, eredeti oldtimerek, műszaki
vizsgával, biztosítással. Egy ilyen versenyen az itiner alapján tájékozódnak a résztvevők, akik egymás után indulnak (felvértezve a különböző jelölésekkel autóikon), általában egyperces
időközönként, de lehetséges a félperces indítás is. Kihagyhatatlan
kellék a rajtszám és a rallytábla az autón, melyből az utóbbi azt
jelzi, éppen melyik eseményen vesz részt az autó. Több versenyen
kötelező reklámokat is előírnak az autókra.
|
Az itiner a verseny előtt titkos, csak a rajt
előtt vehetik kézbe a résztvevők. Ebben a füzetben minden
benne van, ami a tájékozódáshoz kell, főképp a kereszteződések
és azok egymástól és a rajttól való távolsága. Egy itiner
mintaoldala itt jobbra látható.
|
| |
Az útvonal időellenőrző állomások között van
kijelölve. Erre a pontra előírt idő alatt kell odaérni, de
ha valaki előbb ér a következő állomásra, akkor kivárhatja a
pontos idejét. Az állomások területére egy percen belül kell
beérni. A jó versenyzők ilyen etapokon (azaz két időellenőrző
között) nem hibáznak, mindig mindenhol időre ott vannak. Hibát
ilyen helyeken általában azok gyűjtenek, akik eltévednek, vagy
műszaki hibájuk van. Az ilyen etapokon belül lehetnek
pecsételőpontok, azaz áthaladás-ellenőrzők, ahol kötelező
megjelenni, de idő nincs meghatározva az áthaladáshoz. |
|
|
Átlagosan egy versenynap 200 és 300 km közötti távolságról
szól. Ha nem itt, akkor hol dől el a verseny, és mi is ez az
1/100 elnevezés? Ezek a szakaszok a verseny savát-borsát adják.
1/100-as szakasz a két időellenőrző közötti szakaszon
található. Tizenöt év alatt igen sokféle feladat kialakult, dupla,
tripla, fotocella és mérőslag váltotta egymást, de speciális
zenés feladat is bekerült a repertoárba. A klasszikus szakasz
10 - 150 méter hosszú, és két fotocella között kanyarog.
Alapszabály, hogy a rajt után már nem lehet megállni, az autó
orra indítja és állítja meg az órát, a feladat pedig az, hogy
az előirt időt a legjobban közelítse a versenyző
századmásodperc, azaz 1/100 s pontossággal. A fejlődés az első,
2002-es verseny óta töretlen, akkor összesen 13 szakasz volt a
két nap alatt, egyetlen dupla feladattal, ma a Szuperkupa kétnapos
fordulóján pedig 20-25, összesen mintegy 40-50 mért résszel, azaz
megháromszorozódott a feladatok száma. Persze ma nem ritka a
tripla feladat sem, de már négyes próba is nehezítette a
versenyzők dolgát, és van akár öt kilométeres és 15 perc hosszúságú
1/100-as is.
|
| |
A versenyt színesítik néha átlagtartó szakaszok,
ahol nem csak a szakasz végén kell pontosnak lenni, hanem
végig tartani kell a tempót az előírt átlag szerint, a
sportbírók pedig ezt titkos pontokon ellenőrzik. Ez kitartó
figyelmet és sok számolást igénylő feladat. A mérés pontossága
viszont ilyenkor "csak" tizedmásodperc pontosságú.
| |
A résztvevők egységes csapatot kell
alkossanak. Egyedül lehetetlen sikeresen végigmenni a pályán,
a navigációban és az időmérésben a navigátornak nagyon fontos
szerepe van. A 2006-os évtől kezdődően tilos a digitális
eszközök használata, így még fontosabb a másodpilóták szerepe,
a komputerek megjelenése előtt sikerült kizárni az
elektronikát a fedélzetről.
A profik, akik nagyon komolyan veszik a
versenyeket, sokszor együtt edzenek a szervezett tréningeken,
verseny előtti gyakorlásokon, a túrázók viszont élvezik a
tájat, a kanyargó utakat, szép helyszíneket, és néha
beletalálnak egy-egy hibátlan eredménybe, "vak tyúk is talál
szeget" alapon. |
|
| |
A résztvevők minden elért eredményüket SMS
üzenetként megkapják, hogy azonnal tudják, sikeresen teljesítettek-e.
A kiértékelés során több ezer adatot dolgoznak fel a
versenyközpontban, hogy a díjkiosztó akár egy órával az utolsó
befutó után elkezdődhessen.
A versenyek szervezése nagyon alapos, pontos
időterv szerint halad. A versenyek egy egységes alapszabály szerint
zajlanak, de minden versenynek van saját versenykiírása, amiben
speciális sajátosságokkal egészítheti ki azt. A lényeg, hogy minden
időre mért teljesítmények szerint dőljön el. A fahal-horgászat, a
vizes pohárral autózás és a kvízjáték marad a találkozók sajátja, a
Szuperkupán ilyen feladatok nincsenek.
A versenyek előkészítése is több tucat ember
feladata. Minden útvonal és helyszín engedélyezett, a szállások már legalább fél
évvel a verseny előtt le vannak foglalva. A főtereket, egyéb kiemelt
helyszíneket a rendezők a média minden szintjén beharangozzák, a
versenyeket fotósok hada követi, és természetesen minden verseny
önálló honlappal jelentkezik.
A nevezéseket időben kell leadni on-line módon az adott rendezvény honlapján, helyszíni
nevezésre sehol sincs lehetőség. Csak a visszaigazolt nevezések
érvényesek, és a rendezők fenntartják a jogot, hogy az esztétikailag
kifogásolt, nem eredeti autóktól megvonhatják a rajtengedélyt.
|
A versenyek sikereinek záloga a kiemelt
szintű szervezettség és a magas szintű időmérő eszközök
használata.
A Veterán Autó és Motor újság 2006
márciusában a Szuperkupa indulása előtt közölt cikket a
versenyek fejlődéséről. A cikk itt
látható. |
|
| |
| |